رئوفی: سخنان مجمع نمایندگان هرمزگان در خصوص عزل و نصب مدیران با عملشان تفاوت دارد/قضاوت کردن در خصوص عملکرد استاندار زود است

رئوفي معاون امور اقتصادی استانداری هرمزگان: شتاب دهنده مجازی کارآفرینی در هرمزگان راه اندازی می شود

وظیفه نمایندگان مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است اما قطعاً به این دلیل که نمایندگان منتخب مردم هستند می‌خواهند بر عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند و گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند.

کد خبر : 96134572        تاریخ انتشار :  شنبه, 12 آبان 1397

 

به گزارش پایگاه خبری «هشت بندی»در سلسله گفت و گوهای ایسنا، در خصوص واکاوی انتصاب‌های دولت دوازدهم در هرمزگان این بار میزبان علی رئوفی، مشاور فعلی استاندار هرمزگان و معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان، عضو ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در سال 92 و عضو مجمع مشورتی توسعه استان هرمزگان بود.


*به عنوان سوال نخست عملکرد مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس در انتصاب مدیران استان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

 

وظیفه نمایندگان مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است اما قطعاً به این دلیل که نمایندگان منتخب مردم هستند می‌خواهند بر عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند و گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند.

 

بنده در دولت یازدهم و دوازدهم که در دستگاه حاکمیت حضور داشتم شاهد این مسئله بودم که نمایندگان بخشی از نیروهایی هستند که در انتصاب مدیران مؤثر هستند، نمایندگان در برخی موارد کمک می‌کنند و گزینه‌هایی را برای انتصاب پیشنهاد می‌دهند و گاهی حتی تا سطح وزارت خانه هم برای انتصاب برخی مدیران دستگاه‌های خاصی که در جامعه مثمر ثمر هستند رایزنی می‌کنند؛ نمایندگان استان هرمزگان نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

 

بیش از یک سال است که آقای همتی استاندار هرمزگان است و در این مدت از مجموعه سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مجمع نمایندگان هرمزگان می‌توان متوجه شد که اظهار کرده‌اند هیچ دخالتی در عزل و نصب مدیران نخواهند داشت و مشورت و پیشنهاد می‌دهند و یا گزینه‌هایی را معرفی می‌کنند اما در عمل می‌بینیم که چنین چیزی واقعیت ندارد.

 

استاندار هرمزگان و هر استانداری هدفش خدمت است، آقای همتی نیروی توانمند و وقت گذاری است که هنوز نتوانسته به خواسته‌هایی که باب میلش هست جامعه عمل بپوشاند، طبیعتاً بسیاری از نیروهایی که استاندار منصوب می‌کند تحت‌فشار نمایندگان مجلس، نخبگان و سایر گروه‌های مؤثر در انتصاب مدیران هستند؛ برخی انتصابات هم بعد از مدت کوتاهی جابجا می‌شوند و این‌ها نشان‌دهنده این است که انتخاب این افراد از روی اختیار کامل نبوده که چنین وضعیتی پیش آمده است.

 

*آیا این مداخله باید وجود داشته باشد؟

 

نماینده مجلس منتخب مردم است و کسانی که در ستاد انتخاباتی نمایندگان فعالیت می‌کنند یا موکلین حوزه انتخابیه انتظاراتی را از نمایندگان مجلس دارند، شاید ازلحاظ قانونی دخالت نماینده در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی صحیح نباشد و این از اختیارات استاندار و نماینده عالی دولت است اما قاعدتاً نمایندگان به این جهت که منتخب مردم بوده و شناخت بیشتری نسبت به حوزه انتخابیه و افرادی که در آنجا فعالیت می‌کنند دارند طرف مشورت استاندار قرار خواهند گرفت.

 

استاندار دنبال راهکارهایی است که بتواند مأموریت و اهدافی که دارد را به سرانجام برساند و می‌خواهد مسیر برنامه‌ها و اهدافی که برای خود تعیین کرده را هموار کند تا زودتر بتواند به اهدافش برسد، ازاین‌رو باید به نیروهایی که برای رسیدن به اهدافش می‌توانند کمکش کنند توجه داشته باشد، نماینده مجلس نیز یکی از این نیروهاست، گروه‌ها و احزاب سیاسی، بزرگان و علما، نخبگان جامعه نیز بخشی از این افراد هستند و استاندار ناچار است از نظرات این افراد استفاده کند.

 

*به نظر شما علت عدم قاطعیت مدیران ارشد دولت دوازدهم در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی چیست؟

 

به گفته یکی از اندیشمندان غربی اول باید خود را در جایگاه یک فرد قرار دهی و بعد نقدش کنی، اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید خود را در جایگاه استاندار قرار دهیم و ببینیم آیا می‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم یا خیر؛ مردم وقتی می‌خواهند قضاوت کنند به‌راحتی قضاوت می‌کنند اما فکر کردن سخت‌تر از قضاوت کردن است.

 

شما تصور می‌کنید نیرو خیلی زیاد است اما وقتی در مقام عمل قرار می‌گیرید می‌بینید آن نیرویی که مدنظرت است خیلی کمیاب است و هزاران مانع برای انتخاب نیروها وجود دارد و از موانع مختلفی باید بگذرید تا بتوانید نیرویی را به وزارتخانه معرفی کنید و حکم بگیرید.

 

رویکرد وزارتخانه‌های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که از نیروهای درونی خود برای دستگاه‌ها استفاده کنند، در اصول و مبانی مدیریت هم داریم که وقتی از نیروهای درونی یک سازمان استفاده شود موفقیت در رسیدن به هدف بیشتر خواهد بود چراکه این افراد آشنایی بیشتری با سازمان دارند؛ یکی از مشکلات آقای همتی هم این است که بسیاری از نیروهایی که معرفی می‌شوند هرچند توانمندند باشند اما از سازمان‌های دیگر هستند و وزارتخانه قبول نمی‌کند و می‌گوید ما خودمان نیرو داریم و می‌خواهیم از نیروهای درون‌سازمانی خود استفاده کنیم؛ در هرمزگان چالش دیگری نیز تحت عنوان نیروهای بومی و غیربومی مطرح است.

 

نیروها باید توسط سیستم اطلاعاتی تائید شوند، نظر نمایندگان را جلب کنند و وقتی این مسائل را می‌بینیم متوجه می‌شویم چه مسیر طولانی باید برای عزل و نصب و جابجایی یک فرد باید طی شود.

 

*فکر می‌کنید در این مسیر نیروهایی بومی که شایستگی لازم را داشته‌اند توانسته‌اند به جایگاهی برسند؟

 

بندرعباس شهری بندری است و ما باید بپذیریم که بیش از نیمی از جمعیت آن نیروهای ماندگار غیربومی هستند،شهروندانی که در این شهر ساکن بوده، مشغول به کارند و بخشی از توسعه شهر را همین نیروهای غیربومی ماندگار تشکیل می‌دهند.

 

طبیعتاً وقتی کار به حوزه‌های تخصصی می‌رسد اولویت در شرایط مساوی با یک نیروی بومی است اما وقتی نیروی بومی متخصص نداشته باشیم از سایر نیروها استفاده می‌شود، نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس در شعار همیشه بحث نیروهای بومی را مطرح کرده‌اند اما در عمل آنچه شعار داده‌اند محقق نشده است.

 

*آیا مدیرانی که عزل و نصب‌شده‌اند در پروسه‌ای تخصصی انتخاب شده‌اند و شایسته‌سالاری در جایگزینی نیروها رعایت شده است؟

 

از زمانی که آقای همتی آمده نیروهای زیادی جابجا نشده‌اند،استاندار در اوایل ورودش اعلام کرده بود 6 ماه با نیروهای فعلی کار می‌کند و هرکدام توانمندی داشته باشند با آن‌ها ادامه می‌دهد و هرکدام هم توانمندی نداشته باشند برای جابجایی‌اش اقدام می‌کند.

 

تعداد افرادی که در این یک سال گذشته جابجا شده‌اند انگشت‌شمار هستند مگر اینکه کسی بازنشست شده یا استعفا داده یا تخلفی صورت گرفته و برکنار شده است، جابجایی از روی شایستگی یا ناکارآمدی نیرویی انجام‌نشده است.

 

نیروهایی هستند که بیش از 4 سال است شاغل هستند و مدیریت می‌کنند که در این طرح بازنشستگی باید به بازنشستگی نائل شوند تا نیروهای جوان‌تری جایگزین آن‌ها شوند که باید ببینیم تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر، بنده معتقدم یک نیرو بیش از 4 سال ایده، خلاقیت و نوآوری برای دستگاه ندارد و خود نیز هرجایی که بودم بعد از چهار سال اگر کنارم نگذاشتند خودم استعفا داده و رفته‌ام؛ این اعتقاد را دارم که باید جا را برای نیروی جدید با توانمندی بیشتر، ایده‌ها و خلاقیت بهتر خالی کرده و در رسیدن سازمان به هدفش کمک کرد.

 

*چه راهکاری وجود دارد برای اینکه جنبه مشورتی نمایندگان بیشتر از جنب تحمیلی‌شان باشد؟

 

نمایندگان مجلس باید نشست‌های بیشتری با هم داشته باشند و حرف خود را شفاف و صریح بزنند، آنچه مردم در اخبار و شبکه‌های سراسری می‌بینند این است که نمایندگان ما با هم نیستند و اگر نشست‌های بیشتری با هم داشته باشند و نظراتشان را به هم نزدیک‌تر کنند در پیشنهادات، عزل و نصب‌ها، پیگیری‌ها و نظارت بر کار مدیران موفق‌تر خواهند بود، اختلاف همیشه مانع توسعه است.

 

اگر این اختلافات نباشد توسعه راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد، اختلاف اجتناب‌ناپذیر است اما کم کردن آن خیلی مهم است، مخالف و منتقد یک فرصت است چراکه عیب را می‌بیند و می‌گوید اما کسی که چاپلوسی و تملق می‌کند عیوب شما را پنهان می‌کند.

 

پنج انگشت یک دست شبیه هم نیستند اما با همدیگر تبدیل به یک مشت می‌شوند؛ اختلاف نیز خوب است به شرطی که حداقل و در جهت ایجاد فرصت باشد.

 

*عملکرد دولت را در به‌کارگیری نیروهای حامی و ستادی چطور دیدید؟

 

دولت اصلاحات درزمینهٔ نیروسازی و توانمندسازی نیرو به‌خوبی عمل کرد و اگر سید محمد خاتمی با یک ویدئو 24 میلیون انسان را پای صندوق رأی می‌آورد و حرکتی را در جامعه ایجاد می‌کند به دلیل همین نیروسازی است، حتی دولت نهم و دهم آقای احمدی‌نژاد نیز نیروسازی کرده، با بیانیه و سخنرانی‌هایی تأثیر می‌گذارد و بخشی از جامعه هوادارش هستند و به زبان ساده‌تر می‌توانم بگویم این دو فرد فدایی دارند و طرفداران متعصبی که در هر شرایطی حاضرند از آقای خاتمی یا احمدی‌نژاد حمایت کنند.

 

اما آقای روحانی در بحث نیروسازی و ستادها کوتاهی کرده و نیروهایش ترکیبی از نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا هستند و نیروهایی هستند که متعهد به این دولت نیستند؛ حتی از انتخابات سال 96 بسیاری از مدیران دستگاه‌های اجرایی که تاکنون کار می‌کنند هیچ‌کدام اعتقادی به این دولت نداشته و حتی به آن رأی هم نداده‌اند اما متأسفانه هنوز در رأس کار هستند و این یکی از معضلاتی است که این دولت داشته است.

 

اگر به مصاحبه‌های مدیران اجرایی دقت کنید می‌بینید هیچ مدیری حاضر نیست یک مصاحبه سیاسی داشته و از دولت حمایت کند انگار که می‌ترسند اسم آقای روحانی را در سخنرانی‌های خود بیاورند، به نظر من این نقص بزرگی است و دولت باید نیروسازی کرده، از نیروهایی استفاده می‌کرد که هوادار دولت بودند تا از دولت حمایت کنند.

 

نمی‌شود، صرف مسائل اقتصادی و معیشتی پشت دولت را خالی و سکوت کرد، این مشکلات اقتصادی طبیعی است، وقتی آمریکا از برجام خارج می‌شود عوارضی دارد که همین مشکلات اقتصادی است؛ مقاومت عوارض دارد، وقتی می‌خواهیم مقاومت کنیم باید عوارض آن را هم بپذیریم باید گرانی را بپذیریم و به‌تدریج راهکاری پیدا کنیم که برون‌رفت از این شرایط حاصل شود اما در این شرایط دولت و آقای روحانی را تنها گذاشتن کار درستی نیست.

 

بنده اعتقاد دارم آقای روحانی تک و تنهاست و حتی برخی وزرایش هم حاضر نیستند از وی حمایت کنند و به‌درستی از برنامه‌های دولت و نظام حمایت لازم را انجام نمی‌دهند، در هرمزگان نیز به همین وضعیت است، برنامه‌ریزی‌ها در کشور ما متمرکز است به این معنی که ما در استان اختیار زیادی نداریم بسیاری از برنامه‌ها در تهران برنامه‌ریزی می‌شود و می‌بینید که خیلی از حامیان دولت در استان که در ستاد انتخاباتی سال 92 و حتی سال 96 فعالیت کردند بی‌کار هستند.

 

*عملکرد اقتصادی و توسعه‌ای استان را در دولت یازدهم و دوازدهم چطور دیده‌اید؟

 

هرمزگان استانی استراتژیک و اقتصادی است، بیش از 60 درصد صادرات و واردات کشور در این استان انجام می‌شود و صنایع بزرگی مثل آلومینیوم، فولاد و نفت را نیز دارد، هر دو استاندار در دولت یازدهم و دوازدهم همتشان بر روی مسائل توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی بود، دو همایش بزرگ فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمان آقای جادری انجام و سرمایه‌گذاری‌های زیادی وارد استان شد، سرمایه‌گذاری‌هایی درزمینهٔ نیروگاه سیریک، آب‌شیرین‌کن‌ها، برق، آب و ... که در زمان هردو استاندار بوده است.

 

سیر طولانی صدور مجوزها گاهی سرمایه‌گذاران داخلی و به‌خصوص خارجی را از استان فراری می هد،سیکل طولانی اداری که در کشور وجود دارد تا مجوزی صادر شود، گران شدن قیمت ارز و دلار و... باعث شد بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه نرسد و بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ فعالیتشان کمتر شده یا تعطیل شوند؛ امیدوارم با کاهش قیمت ارز و این وضع سوئیفت و تبادل ارز بین کشور و کشورهای خارجی وضعیت سرمایه‌گذاری بهتر شود.

 

*از دید شما استان هرمزگان چه تهدیدها و فرصت‌هایی دارد؟

 

هرمزگان جدای از مسائل اقتصادی که برای کشور تحت عنوان سرزمین فرصت‌ها شناخته می‌شود، استانی با قدمت فرهنگی است، یکی از فرصت‌های بزرگ در استان هرمزگان اتحاد و همدلی است که بین اکثر مذاهب و اقوام در آن وجود دارد؛ در هرمزگان از تمام کشور نیرو داریم و این فرصت اتحاد بین شیعه و سنی مثال‌زدنی است و در هیچ جای کشور و شاید دنیا چنین اتحاد و زندگی مسالمت‌آمیزی وجود نداشته باشد.

 

فرصت دیگر تحصیل‌کردگان هرمزگانی هستند،امروز هرمزگان مثل 30 سال قبل نیست و در همه رشته‌ها در همه مقاطع تحصیلی فارغ‌التحصیل دارد که به‌صورت گمنام در مراکز آموزشی و دانشگاه‌های مختلف مشغول به کارند.

 

وظیفه مدیران این است که از این نیروها دعوت و از آن‌ها استفاده کنند، هرمزگانی‌ها افراد مأخوذبه‌حیایی هستند و خود به دنبال پست و مقام و جاه و منصب نیستند و باید به دنبالشان رفته، دعوتشان کرده، آن‌ها را وسط کار بیاوری.

 

بیش از هزار و 500 کیلومتر مرز آبی دارد که فرصت خیلی بزرگی است و دریا بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند به این استان داده است، یکی دیگر از فرصت‌های استان این است که هرمزگان از همه راه‌های ارتباطی اعم از هوایی، زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است.

 

با این فرصت‌ها در هرمزگان هیچ بیکاری نباید باشد و امروزه مردم هرمزگان بااین‌همه فرصتی که می‌بینند انتظار دارند همه جوان‌ها مشغول به کار باشند و مشکل اشتغال و دغدغه بیکاری نداشته باشند، متأسفانه می‌بینیم که هنوز نرخ بیکاری در استان نزدیک به 12 درصد است؛ بیکاری فرزندان این مرزوبوم تهدید است و از آن‌طرف وقتی این افراد مشغول به کار نمی‌شوند حوادث بزرگی رخ می‌دهد که نمونه‌اش استفاده از مشروبات الکلی و فوت 22 نفر بود که چنین حادثه‌ای باعث شرمندگی است؛ همچنین مسائلی مانند قاچاق سوخت و کالا پیش می‌آید که زیبنده استان و مردمش نیست.

 

 

 

قضاوت کردن در خصوص عملکرد استاندار زود است چراکه یک سال زمان زیادی نیست، عنوان کرد: 6 ماه از این یک سال به بررسی و شناخت ابعاد مختلف انسانی و مادی استان گذشته و 6 ماهه دوم هم تغییراتی در سطح مدیران ایجاد کرده است.

 

برنامه‌هایی که استاندار دارد و اهدافی که بیان کرده را برای چشم‌انداز آینده استان خوب می‌بینم، آقای همتی تلاش بسیاری دارد و وقت زیادی می‌گذارد، سرکشی‌ها و پیگیری‌ها به‌خصوص درزمینهٔ قراردادهای سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارند ثمردهی اش زمان می‌برد و شاید قضاوت کردن در مورد عملکرد وی کمی زود باشد امیدوارم که نتیجه برای مردم مطلوب و خوب باشد.

 

*چه راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت کنونی کشور و استان پیشنهاد می‌کنید؟

 

 

من آدم امیدواری هستم و معتقدم برای برون‌رفت از این شرایطی که مملکت در آن قرار دارد، سفره مردم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود و ازلحاظ اقتصادی در شرایط سختی هستند، وظیفه ما که از منابع مملکت استفاده کردیم، تحصیلات عالیه و مسئولیت داریم و یا اصحاب رسانه که بخشی از نخبگان این جامعه هستند امید و نشاط دادن به مردم است،.

 

امید را نباید از مردم گرفت چون وقتی یاس را در جامعه تزریق کنی مردم ناامید می‌شوند و همه‌چیزشان را از دست می‌دهند، آقای استاندار به‌نوعی منتخب مردم است، مردم رئیس‌جمهور را انتخاب کردند، رئیس‌جمهور هیئت دولت را تشکیل داده و وزیر کشور هم استانداران را انتخاب کرده، مدیران اجرایی هم منتخب مردم و از خود مردم هستند؛ ما زمانی خوشحال هستیم که مردم خوشحال باشند و شادی و ناراحتی ما به هم ارتباط دارد، مردم شرایط سخت‌تر از این را در دهه 60 گذرانده‌اند اما در آن زمان اعتماد بیشتری بین مردم و مسئولین وجود داشت.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار هرمزگان