محسنی:رفتنم به خرمشهر سفارش کسی نبود/خارج از چارچوب قانون،توصیه یا عزل و نصبی را نپذیرفتم

مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت: هرگز وابسته به میز و صندلی نبوده‌ام و عمده انگیزه‌ام از تلاش و فعالیت مضاعف در این سمت، کسب رضایت مردم و پس‌ازآن پاسخ مناسب به اعتماد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور به مدیران هرمزگانی بود.

کد خبر : 96139987        تاریخ انتشار :  یک شنبه, 11 آذر 1397

 

به گزارش پایگاه خبری «هشت بندی»، شانزدهم آبان ماه سال گذشته محمد محسنی قلعه قاضی، مدیر هرمزگانی بنادر شرق هرمزگان به‌عنوان نخستین مدیرکل هرمزگانی در تاریخ سازمان بنادر و دریانوردی کشور مدیرکل هرمزگانی سابق بنادر و دریانوردی خرمشهر: رفتنم به خرمشهر سفارش کسی نبود/خارج از چارچوب قانون،توصیه یا عزل و نصبی را نپذیرفتمبه‌عنوان مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر منصوب شد. فعالیت محسنی به‌عنوان مدیرکل بنادر و دریانوردی قدیمی‌ترین بندر تجارت دریایی کشور از زمان ایجاد تنش با نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با حاشیه‌هایی همراه شد جوابیه‌های تندوتیز محسنی به اظهارات نماینده خرمشهر سرانجام موجب شد تا تنها مدیرکل هرمزگانی سازمان بنادر و دریانوردی کشور پس از 375 روز تکیه‌بر مسند مدیرکلی سرانجام در 28 آبان ماه سال جاری با مدیرکلی بنادر و دریانوردی خرمشهر خداحافظی کند.

 

رفتنم به خرمشهر سفارش کسی نبود

 

محمد محسنی قلعه قاضی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شایعاتی مبنی بر نحوه انتصاب و سفارشی بودن آن، افزود: انتصاب بنده به‌عنوان مدیر بندر شهید باهنر قبل از دوره معاونت آقای آرامی در سازمان بنادر و دریانوردی کشور بود و خوشبختانه رفتن من به خرمشهر هم به سفارش کسی نبود اما قبل از انتصاب‌ها سابقه مدیران از بزرگان و نمایندگان استان هرمزگان استعلام شد و نظر آن‌ها در این راه مؤثر است که لطف و حمایت آن‌ها وجود داشت اما تشخیص نهایی با مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی کشور بود.

 

با احساس دِین به خرمشهر وارد شدم

 

وی در خصوص عملکرد مدیرکلی‌اش در بندر خرمشهر، خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه فداکاری‌های این شهر و دِین مردم ایران به خرمشهر، بنده با احساس دِین به این شهر وارد شدم و تصمیم گرفتم از همان الگوی مردم محوری که در بنادر شرق هرمزگان اجراشده بود، استفاده کنم و طی همین مدت کوتاه با تلاش همکاران بندر خرمشهر، 93 پروژه، طرح و برنامه راکد و جدید را به سرانجام رساندیم که 50 مورد آن در حوزه دریایی و تحول در اقتصاد دریایی و گردشگری و 43 برنامه هم در حوزه‌های اجتماعی با دعوت از بخش خصوصی و کمک به محرومیت‌زدایی، فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و غیره صورت گرفت.

 

مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: خرمشهر طی سال‌ها از مقوله گردشگری دریایی که می‌توانست اصلی‌ترین مزیت این شهر باشد مغفول مانده بود و این در حالی است که امروزه گردشگری دریایی رکن چهارم اقتصاد دنیاست. به همین دلیل موضوع گردشگری دریایی در خرمشهر را مطرح کردیم که در ابتدا با مقاومت‌هایی هم روبرو بود و برخی منتظر شکست این ایده بودند اما به لطف خدا با استفاده از تجربه گردشگری دریایی در هرمزگان، توانستیم این مهم را در بندر خرمشهر احیا کنم و از این طریق در حوزه اجتماعی و اشتغال‌زایی هم دستاوردهای خوبی حاصل شد.

 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه راهنمایان گردشگری واسطه اصلی میان گردشگران و مزیت‌های گردشگری هستند تصمیم گرفتیم در خصوص آموزش گردشگری دریایی هم اقدام کنیم، لذا سرفصل‌های درسی مربوطه را تدوین کردیم. و برای اولین بار در ایران با انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه علمی کاربردی سرفصل‌های درسی گردشگری دریایی را وارد دروس دانشگاهی کردیم.

 

محسنی تصریح کرد: نتیجه همه این اقدامات این بود که باعث شد در بندر خرمشهر 380 درصد افزایش تردد شناور و 180 درصد افزایش تردد مسافر داشته باشیم که رکورد بی‌سابقه‌ای برای بندر خرمشهر بود

.

هر بنگاه اقتصادی باید فعالیت‌های مردم محور را وظیفه خود بداند

 

وی در خصوص اقدامات زیرساختی صورت گرفته در بندر خرمشهر خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم هر بنگاه اقتصادی یا نهاد دولتی که در هر منطقه‌ای حضور دارد، نباید فعالیت‌های مردم محور خود را به وظایف سازمانی و ردیف‌های اعتباری محدود کنند لذا انجام 43 پروژه فرهنگی و اشتغال‌زایی در حوزه دریایی را وظیفه خودم می‌دانم که از انجام آن‌هم دفاع می‌کنم و امیدوارم موردقبول مردم خرمشهر باشد.

 

مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه در بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی هم در زمان ورود بنده بزرگ‌ترین پروژه عمرانی بندر خرمشهر تحت عنوان پایانه کانتینری خرمشهر با ظرفیت 300 هزار TEU تنها 9 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده زمان پایان مدیریت بنده حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که پس از اتمام شاهد انقلابی در فعالیت‌های بندر خرمشهر خواهیم بود. جانمایی 5 پست اسکله در کارون و جزیره مینو، لایروبی بخشی از رودخانه کارون، پیشرفت 62 درصدی احداث 4 پست اسکله، پیشرفت 87 درصدی احداث پسکرانه و ده‌ها اقدام عمرانی دیگر از جمله فعالیت‌های انجام‌شده بود.

 

ماجرای تنش با نماینده مردم خرمشهر در مجلس

 

محسنی در خصوص علت بروز تنش با نماینده مردم خرمشهر در مجلس، اظهار کرد: مردم، کارکنان بندر خرمشهر و مسئولین این شهر از نزدیک شاهد خدمات انجام‌شده بودند و برای بنده هم فقط قضاوت مردم مهم است اما تنش ایجاد شده به بهانه واهی غیبتم در جلسه شورای سلامت خرمشهر شروع شد. البته کلمه غیبت را باید زمانی استفاده کرد که طرف مقابل بر اساس دعوت‌نامه یا به‌واسطه عضویت در شورای مربوطه در جلسه حضور نیابد. در جلسه شورای سلامت خرمشهر بنده نه عضو بودم و نه دعوت‌شده بودم و اطلاعی هم از زمان برگزاری چنین نشستی به اداره کل بنادر و دریانوردی واصل نشده بود، در نتیجه غیبتی اتفاق نیفتاده است.

 

وی ادامه داد: در همان جلسه موضوعی مطرح می‌شود و آقایان از اداره بندر درخواست کمک می‌کنند و با توجه به عدم حضور در جلسه آقای سامری، نماینده مردم خرمشهر در مجلس می‌گویند مگر محسنی امپراطور است که به جلسه نیامده است و پس‌ازآن مسئله بومی و غیربومی و مدیر پروازی را مطرح کرد، بنده هم بعدها در پاسخ ایشان جوابیه‌ای دادم و دلایلم را منطقی اعلام و به مردم هم اطلاع‌رسانی کردم.

 

محسنی در پاسخ به سخنان نماینده خرمشهر مبنی بر اینکه به دلیل عدم حضور خانواده در خرمشهر مدیر پروازی هستید و دغدغه سلامت مردم را ندارید، اظهار کرد: اگر خانواده‌ام در خرمشهر بودند و در شورای سلامت حضور نداشتم بازهم همین نظر وجود داشت؟ آیا بازهم بدون اطلاع قبلی می‌توانستم در جلسه‌ای که دعوت نیستم شرکت کنم؟ زمانی که به خرمشهر رفتم، سال تحصیلی شروع‌شده بود و جابجایی محل تحصیل فرزندم به صلاح نبود. از طرف دیگر خانواده‌ام پس از پایان سال تحصیلی در خرمشهر حضور داشتند و برای سال تحصیلی جاری فرزندم را در خرمشهر ثبت‌نام کرده بودم.

 

بیشتر از برخی متولیان خرمشهر، دغدغه سلامت مردم را داشتم!

 

مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی خرمشهر اضافه کرد: طی مدت حدود یک سال فعالیت بنده در خرمشهر و در راستای ارتقای سلامت شهروندان برای اولین بار در تاریخ بنادر کشور سیستم مکانیزه بارگیری مواد فله و مواد معدنی راه‌اندازی شد، برای جلوگیری ایجاد گردوغبار محل دپوی مواد معدنی را به مه پاش مجهز کردیم و با هدف ایجاد روحیه ورزشی و نشاط شهروندان خرمشهری سایت قایقرانی این شهر هم با تلاش اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر تجهیز و راه‌اندازی شد، بدون اینکه بنده عضو شورای سلامت باشم بیش از برخی متولیان امر سلامت مردم این دغدغه را داشتم!

 

خارج از چارچوب قانون توصیه یا عزل و نصبی را نپذیرفتم

 

وی در پاسخ به اینکه آیا تنش قبلی یا کدورت دیگری هم بین شما و نماینده خرمشهر وجود داشت، عنوان کرد: بنده همیشه به‌واسطه احترام مردم، برای نمایندگان آن‌ها هم احترام قائلم. همواره در چارچوب قانون با نماینده خرمشهر در تعامل بودم و هیچ‌گاه خارج از چارچوب قانون توصیه یا عزل و نصبی را نپذیرفتم اما مبنای اختلاف و تنش ایجاد شده، اظهارات ایشان و نحوه القاب استفاده‌شده توسط ایشان بود که امام‌جمعه خرمشهر هم در سخنانی خط‌کشی میان مدیران بومی و غیربومی را ناپسند عنوان کردند.

 

محسنی با اشاره به اینکه مردم هرمزگان به میزبانی از سایر هم‌وطنانمان افتخار می‌کنند و هم‌اکنون نیز در بندرعباس 6 محله وجود دارد که هم‌وطنان خوزستانی ما آنجا ساکن هستند، اظهار کرد: علاوه بر این موارد مسئولان خوزستانی دیگری هم همچون آقایان جادری و مقتدایی به عنوان استاندار فعالیت داشتند، مدیران اسبق گمرک و بنادر هرمزگان ‌هم خوزستانی بودند و مردم خونگرم هرمزگان فارغ از مسائل حاشیه‌ای بومی و غیربومی میزبان این عزیزان بودند.

 

خط‌کشی هم‌وطنانمان با ملاک بومی و غیربومی ملاک اشتباهی است

 

مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی خرمشهر خاطرنشان کرد: اصولاً خط‌کشی هم‌وطنانمان با ملاک بومی و غیربومی ملاک اشتباهی است زیرا همه ما زیر یک پرچم زندگی می‌کنیم. عمده مسائلی هم که از این جنس مطرح می‌شود در راستای مطالبه حقوق استان در نقش دروازه تجارت دریایی و اقتصاد کشور است.

 

هرگز وابسته به میز و صندلی نبوده‌ام

 

وی در خصوص اینکه حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون این موضوع موجب شد تا شما به‌عنوان اولین مدیرکل در تاریخ بنادر و دریانوردی کشور از این سمت عزل شوید، آیا نمایندگان هرمزگان از شما در این زمان حمایتی کردند یا خیر، تصریح کرد: هرگز وابسته به میز و صندلی نبوده‌ام و عمده انگیزه‌ام از تلاش و فعالیت مضاعف در این سمت، کسب رضایت مردم و پس‌ازآن پاسخ مناسب به اعتماد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور به مدیران هرمزگانی بود. معمولاً در صورت بروز چنین مواردی افراد با نمایندگان استان مشورت و از آن‌ها درخواست رایزنی می‌کنند. در این خصوص هم از میان پنج نماینده استان آقایان مرادی و آشوری با بنده تماس گرفتند و در جریان وقایع قرار گرفتند اما بنده به‌واسطه دلایل شخصی هرگز از این دو عزیز درخواستی نکردم، زیرا رفتنم به خرمشهر سفارشی نبود و برای ماندن هم نمی‌خواستم سفارشی در کار باشد.

 

اطلاعی از استقبال مردم در بازگشتم به بندرعباس نداشتم

 

محسنی در خصوص استقبال مردم در بازگشتش به بندرعباس، خاطرنشان کرد: اطلاعی از این موضوع نداشتم، البته با انتشار تصاویر استقبال مردم در فضای مجازی، برخی افراد انتقاد کردند که چرا چنین استقبالی انجام شد و ازاین‌دست مسائل. هیچ اطلاعی از این استقبال نداشتم، از دوستان‌ هم پرس‌وجو کردم و متوجه شدم این استقبال بدون برنامه‌ریزی بوده و دوستان خودشان پس از اطلاع به فرودگاه آمده بوده‌اند. کما اینکه برخی دیگر از دوستان‌ هم گلایه داشتند که چرا به آن‌ها اطلاع‌رسانی نشده بود. این نکته را هم باید عرض کنم که چندین برابر این تعداد استقبال‌کننده، در خرمشهر برای خداحافظی بدرقه بنده آمده بودند و همین قدرشناسی مردم برایم بزرگ‌ترین دلگرمی است تا از عملکرد خودم راضی باشم.

 

تاکنون آنچه در توان داشتم در لباس یک مستخدم دولت انجام داده‌ام

 

مدیر سابق بنادر شرق هرمزگان در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهاد سمت جدیدی نداشته‌اید، افزود: در حال حاضر در مرخصی هستم. مدیران سازمان بنادر و دریانوردی برای حضور در ستاد مرکزی سازمان پیشنهاد‌هایی دادند اما بنده احساس می‌کنم آنچه تاکنون در توان داشتم در لباس یک مستخدم دولت انجام داده‌ام و اکنون قصد دارم در جبهه دیگری به فعالیت بپردازم و برای دفاع از حقوق دریانوردان هرمزگانی تلاش کنم.

 

وی ادامه داد: معتقدم خدمت کردن به مردم و کشور تنها در قامت مدیرکلی و با گرفتن حکم و ابلاغ نیست. هرکسی در هر لباسی می‌تواند به جامعه خودش خدمت کند. در هرمزگان 40 تا 45 هزار دریانورد رسمی دارای گواهینامه دریانوردی داریم که با احتساب خانواده‌های آن‌ها جمعیتی در حدود 200 هزار نفر را شامل می‌شود که هیچ نهاد غیردولتی برای دفاع از حقوق این قشر عظیم وجود ندارد.

 

محسنی خاطرنشان کرد: بنده قصد دارم بر اساس ماده (10) قانون احزاب و در راستای حمایت از حقوق دریانوردان هرمزگانی نهاد غیردولتی با نام "جامعه بندری و دریانوردی هرمزگان" را تأسیس کنم تا به احقاق حقوق این قشر عظیم بپردازد. دریانوردان کشورمان تاکنون هیچ نهاد حمایتی غیردولتی مربوط به خودشان را نداشته‌اند لذا گردآوری همه این افراد در زیر یک چتر حمایتی و پیگیری موارد حقوقی و مشکلات معیشتی امر بسیار ضروری است که تاکنون به آن پرداخته نشده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه امیدوارم اصحاب رسانه با حمایت از جامعه دریایی و بندری به احقاق حقوق دریانوردان بپردازند، اضافه کرد: ثمره این تلاش انقلابی در معیشت ساحل‌نشینان خواهد بود که کوچک‌ترین دستاورد آن می‌تواند رونق و توسعه گردشگری دریایی و به‌تبع آن اشتغال‌زایی برای جوانان منطقه باشد./ایسنا

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار هرمزگان